Miért érdemes exportálni?

A hazai piacon sikeresen működő innovatív cégek többnyire exportpiaci potenciállal is rendelkeznek, de sokan közülük nem merik vállalni a külpiaci megmérettetést. Ennek számos oka lehet, jellemző pl. a motiváció hiánya. A mikro-, kis- és közepes vállalkozások joggal kérdezhetik: miért érdemes – időt és költségeket nem kímélve – elkötelezni magukat az export mellett? Az alábbiakban a legfontosabb érveket gyűjtöttük össze:

  • Elérhetőség és lehetőség – ma már a kis cégek is gyorsan sikeres exportőrökké válhatnak. Gyakorlatilag bárhonnan bárhová lehet exportálni, a nemzetközi piacok könnyen elérhetőek. Az internet és a kereskedelmi egyezmények hozzájárultak a világpiaci kereskedelem drámai növekedéséhez. 
  • Igény – a világ számos országában hatalmas a felvevő piac, más nagyságrendekben lehet gondolkodni, mint idehaza. A magyar vállalkozások nem csak az Európai Unióban és a környező országokban, de a FÁK államaiban, Észak-Afrikában és más távoli piacokon is kiváló exportlehetőségeket találhatnak. 
  • Profitabilitás – a jól előkészített, sikeres export jelentősen növeli a cég bevételeit, a nyereségesség pedig hozzájárul a további fejlődéshez. Az eladások gyorsabban nőnek, több jól képzett alkalmazottat vehetnek fel, akiket jobban meg tudnak fizetni. A munkatársak elkötelezettségével együtt a vállalat hírnevét is növelhetik.  
  • Versenyelőny – az export versenyelőnyt biztosít a hazai és a nemzetközi konkurenciával szemben egyaránt. Ha a versenytársai már a külpiacokon próbálkoznak, miért ne tenné Ön is?
  • Kockázatcsökkentés – a „több lábon állás”, a különböző piacok közötti diverzifikáció (kockázatmegosztás) növeli a cég stabilitását, és segít a hosszú távú célok elérésében.
  • Támogatás – az exportfejlesztés kormányzati szinten is kiemelt cél, a leendő exportőrök nagyon sok segítséget, állami támogatást kaphatnak a külpiacra lépéshez. Érdemes tájékozódni a cégre szabott lehetőségekről! Ezek között hiánypótló szerepet tölt be az MKIK kezdő exportőrök számára összeállított Exportkalauza, amelyet Ön épp most kezdett el olvasni.

Kinek segíthet az Exportkalauz?

A magyar kkv erőteljesen érdeklődik az export iránt. Közülük elsősorban a hazai piacot jól ismerő, tapasztalt, innovatív cégek válhatnak sikeres exportőrökké. Exportkalauzunkat az alábbi célcsoportokhoz tartozó vállalkozók figyelmébe ajánljuk:

1) Kezdő exportőröknek

Olyan cégeknek, amelyek a magyar piacon hosszabb ideje sikeresen tevékenykednek, de még nincs külpiaci tapasztalatuk. A vállalkozásukat organikus módon, tudatosan fejlesztik, és azt is tudják, hogy a sikeres piacra lépést jól elő kell készíteni.

2) Minimális exporttapasztalattal rendelkező cégeknek

Azoknak a cégeknek, amelyek már rendelkeznek minimális exporttapasztalattal, de nem mondhatók tapasztalt exportőrnek. Akár sikeres, akár sikertelen volt a külpiacra lépésük, az eddiginél professzionálisabb szemlélettel kívánják folytatni ezt a tevékenységet. 

3) Mindenkinek, aki bővíteni szeretné ismereteit, ill. fejlesztené vállalkozását

Az Exportkalauz hiánypótló ismereteket nyújt mindazoknak, akik szeretnék megismerni az exportfejlesztés nemzetközi szemléletét, és áttekinteni az exportprojekt megvalósítását segítő gyakorlatias lépéseket. A portál hasznos információkkal támogatja a hazai piacokon tevékenykedő vállalkozókat, és rendszerezheti a diákok, egyetemi és főiskolai hallgatók szakirányú elméleti ismereteit. A tapasztalt exportőrök és a piaci tapasztalattal nem rendelkező startup cégek számára projektszemléleten alapuló Exportkalauzunk egyfajta modellként szolgálhat.

Mi a portál célja? 

  • Exportkalauzunk az exportra készülő vállalkozások exportprojektjének megvalósítását támogatja magyar nyelven, online formában.
  • Az érdeklődők projektszemléleten alapuló, lépésről lépésre haladó Útmutatót és az egyes modulokat kiegészítő Munkalapokat kapnak kézhez. Javasoljuk, hogy a modulokat sorrendben nézzék át, gyűjtsék össze a szükséges információkat, és a munkalapok kitöltésével rögzítsék az egyes lépéseket. Ha mindezt megteszik, összeállíthatják írásos exportstratégiájukat, elkészíthetik az export akciótervet, és előkészíthetik a sikeres piacra lépést.
  • A folyamatban a kamara exporttanácsadói támogatják a cégeket.

Hogyan épül fel az Exportkalauz?

Exportképesség felmérése

Az exportképesség meghatározásához először felmérjük a cég jelenlegi helyzetét, majd megvizsgáljuk, mennyire készült föl vállalkozás az adott exportprojektre.

Az exportprojekt megvalósítása: 

Az exportprojekt megvalósítását 5 alapvető lépéssel támogatjuk:

1. ELEMZÉS - Világítsa át vállalkozását!
A belső feltételek vizsgálata

2. PIACKUTATÁS - Ismerje meg célpiacait!

A külső feltételek vizsgálata

3. EXPORTSTRATÉGIA - Alapozza meg stratégiai döntéseit!
Az exportstratégia kialakítása

4. EXPORTTERV - Tervezze meg a kivitelezés lépéseit!
Az exportterv összeállítása

5. EXPORT - Lépjen ki a külpiacra!
Az export beindítása

A "Kapcsolat" menüpontban kérje tanácsadóink segítségét!

Most lássuk, hogy működik mindez a gyakorlatban! Sok sikert kívánunk a sikeres külpiacra lépéshez!